De dienstenchequesector is in het kader van veiligheid en preventie een kwetsbare sector. De sector kent dan ook een groot (percentage aan) aantal arbeidsongevallen in vergelijking met andere courante tewerkstellingssectoren.
Plus Home Services wil als marktleider werk maken van veiligheid en preventie en als dienstenchequebedrijf uitblinken in het veiligheidsbewustzijn bij al onze medewerkers. Wij dragen het welzijn van al onze medewerkers immers hoog in het vaandel!
Welke realisaties zijn reeds of worden nu verwezenlijkt:
- Er wordt een veiligheidsfilm permanent vertoond in elk van de 53 kantoren. Bij aanwerving wordt hier nog eens extra aandacht aan geschonken. De film kan in 6 verschillende talen afgespeeld worden zodat we bijna iedereen optimaal bereiken. Er wordt een duidelijke boodschap gegeven door aanbevolen veilige zeer herkenbare situaties naast onveilige te tonen.
- De film wordt aangevuld met een stripverhaal “Veilig aan de slag”. Tijdens het onthaal van elke starter wordt dit uitvoerig besproken en iedereen krijgt een exemplaar mee in de onthaalmap.
- Alle kantoormedewerkers genoten extra opleiding, ook voor de nieuwelingen is een door de preventiedienst ingerichte opleiding voorzien van één volledige dag.
- Op elk kantoor vindt minstens tweejaarlijks een veiligheidsaudit plaats.
- Elke (nieuwe) klant krijgt een klantenbezoek van één van onze kantoormedewerkers. Dan wordt er onder andere ook een veiligheidsfiche opgemaakt en kan de klant gewezen worden op risicovolle plaatsen of gevaarlijke producten. Er wordt dan gratis advies gegeven.
- (Nieuwe) thuishulpen worden ook bij de klant gevolgd. Daar kan dan gewezen worden op te volgen technieken (bv. veilig tillen). Ook voor deze “coaching op de werkvloer” hebben alle kantoormedewerkers extra opleiding genoten.
- Elk arbeidsongeval wordt besproken op het comité van preventie en bescherming op het werk en tevens via mail naar alle omkaderingsmedewerkers gestuurd, telkens met een aanbeveling om het ongeval in de toekomst te vermijden. Dit om het veiligheidsbewustzijn constant te verhogen. Uiteraard maken we met de betrokken thuishulp ook een afspraak om het ongeval te bespreken.
- Als voorlopig sluitstuk van ons veiligheids- en preventiebeleid hebben wij op 17 september het startschot gegeven van het jaar van de veiligheid : de komende 12 maanden zullen thuishulpen gedurende een halve dag opleiding (kunnen) volgen rond ergonomie en valpreventie.
- In alle kantoren kan men dagelijks zien hoe lang een kantoor ongevallenvrij is. Dit stimuleert een gezonde en veilige competitiespirit.
- De thema’s, reeds behandeld in het stripverhaal, zullen extra in de kijker gezet worden met een postercampagne.
- Voor de donkere barre winterdagen volgt een verrassingscampagne rond veilig van en naar het werk waar Plus Home Services duidelijk de kaart van het openbaar vervoer en werk dicht bij huis trekt.
Wat merken we ondertussen? Veiligheid en preventie leeft bij Plus Home Services en dat vertaalt zich in een daling van het aantal arbeidsongevallen.
Maar… het kan altijd nog beter! Daarom zijn wij ervan overtuigd dat de acties in het kader van het jaar van de veiligheid verder zullen bijdragen tot een vermindering van arbeidsongevallen.
In volgende artikels zullen we dieper ingaan op de genomen initiatieven.
Dit alles vanuit onze overtuiging en ZONDER EXTRA KOSTEN voor onze klanten.
Illustraties: Veilig aan de slag