
Vicky’s ID-kit:
o Werkt sinds 2014 voor Plus Home Services
o Begon als klantenbeheerder, ½ in Knokke, ½ in Aalter
o Startte in mei 2016 het kantoor in Zedelgem op
o Heeft vandaag 700 klanten en 60 thuishulpen in haar portefeuille
Zedelgem is een grote, landelijke gemeente. Het heeft een klein centrum waar je zo doorrijdt. 4,5 jaar geleden startte Vicky er een kantoor van Plus Home Services. Vandaag zorgt zij ervoor, samen met haar collega Alexandra, dat 700 gezinnen ter plaatse geholpen worden door 60 thuishulpen.
We laten met veel plezier Vicky zelf aan het woord:
‘Toen we ons hier in 2016 vestigden, hadden we nog heel wat te bewijzen. Zedelgem is een klassieke, landelijke gemeente. Met een heel Vlaams karakter (lees: eerder weigerachtig ten opzichte van nieuwigheid). Lang heeft het echter niet geduurd vooraleer we ons hier konden bewijzen. We zetten alles op alles, en zijn ondertussen een gevestigde waarde. Om de workload aan te kunnen , is Alexandra mijn administratieve rechterhand geworden. Zij begon haar carrière bij ons als thuishulp, maar gaf al snel te kennen dat ze eerder een administratieve job ambieerde. Alexandra is van Roemeense afkomst, en behaalde in haar geboorteland een universitair diploma. Ze heeft een goede werkethiek, maar de taalbarrière speelde haar parten. Nu zijn we een onafscheidelijk duo, dat elkaar bijzonder goed aanvult. Het feit dat zij van Roemeense afkomst is, is voor ons kantoor een echte surplus. Het maakt de communicatie met een groot deel van onze populatie een stuk makkelijker.’
Een huiselijke werkplek
‘Ons kantoor is centraal gelegen. Vlak bij het station, dus makkelijk bereikbaar voor al onze medewerkers en klanten. We brengen hier veel tijd door, Alexandra en ik. Dus hebben we het maximaal gezellig gemaakt. Een kaarsje, wat planten, een zetel… Het is hier echt onze tweede thuis. Exact het gevoel dat we ook op onze medewerkers en klanten willen overbrengen: één van warme betrokkenheid.’

“Het is hier echt onze tweede thuis. Exact het gevoel dat we ook op onze medewerkers en klanten willen overbrengen: één van warme betrokkenheid.”

Onze aanpak
‘Onze thuishulpmedewerkers zijn ons goud, ze zijn erg belangrijk voor ons. Elk van hen helpt 10 à 12 klanten. Onze policy is: als onze medewerkers zich goed en betrokken voelen, verzorgen ze onze klanten ook goed. We geven hen waardering zoveel we kunnen. Door tijd te nemen om naar hen te luisteren, maar ook middels kleine attenties: een kaartje, een ontbijt, een klein cadeautje. Die dingen kunnen zó een groot verschil maken…’
Match made in Zedelgem
‘De matching klant/thuishulp doen we zorgvuldig. We houden niet alleen rekening met praktische gegevens zoals afstand, taal en bvb. angst voor huisdieren, maar doen ook vaak beroep op ons buikgevoel: passen deze mensen bij elkaar? Omdat we al onze klanten thuis bezoeken voor een intakegesprek, kunnen we ons extra goed inleven in hun leefwereld.’
Opleidingen
‘Om voor cohesie tussen onze medewerkers te zorgen, deden we, tot de coronacrisis dat bemoeilijkte, regelmatig afterworks, uitstappen, dat soort dingen. En regelmatig opleidingen, hier op kantoor. Die opleidingen zijn ook tijdens corona kunnen blijven doorgaan, in groepjes van gemiddeld 8 personen. We merken dat die momenten belangrijk zijn voor hen. De sérieux van de opleidingen ondersteunt hun beroepsfierheid. En de contacten die ze daar hebben met hun collega’s, zijn minstens even belangrijk. Ze kunnen eens met een gelijkgestemde overleggen, van elkaar leren, eens ventileren, …
In de organisatie van elk van deze evenementen kruipt heel wat tijd, maar we doen dat met plezier, omdat we zien dat het voor zoveel goeds zorgt.’
Wat ik zo leuk vind aan mijn job
‘Ik vind mijn job heel boeiend omdat er zoveel aspecten aan bod komen. Ze is verre van uitvoerend, ik kan echt meedenken, zelf koers bepalen. Ik voel me ondersteund door de grote organisatie van Plus Home Services, maar heb wel de vrijheid om mijn eigen accenten te kunnen leggen, en dat werkt bijzonder goed voor mij. Het maakt dat ik erg fier ben op mijn prestaties, en dat doet me meer deugd dan dat het allemaal voor me geregeld zou worden. Alexandra en ik werken bijzonder goed samen, onze andere collega’s zijn leuk, we hebben fijne klanten, toffe thuishulpmedewerkers, krijgen veel dankbaarheid, en hebben veel om zelf dankbaar voor te zijn. Het zit hier goed.’

Vicky is nog op zoek naar toffe collega’s en geweldige klanten. Wil je graag werken als thuishulp met dienstencheques, of ben je op zoek naar een helpende hand in het huishouden? Alexandra en Vicky helpen je heel graag verder. Stuur hen een mailtje op zedelgem@phservices.be of bel op het nummer 050/140 420.