Veiligheid en gezondheid is iets wat sterk in ons DNA verweven zit, als bedrijf dat mét en voor mensen werkt. De coronapandemie die we sinds maart 2020 meemaken, is voor ons allemaal nieuw. Dat vroeg ook binnen Plus Home Services voor een snelle schakeling naar nieuwe maatregelen.
Daphne Pauwels is al 15 jaar kantoorverantwoordelijke. Eerst in Gent, sinds 8 jaar in Ninove. We vroegen haar om toe te lichten welke impact het coronavirus op de dagdagelijkse werking van een Plus Home Services-kantoor heeft.
Herstarten na de lockdown
Daphne: ‘De nationale lockdown verplichtte ons om van maart tot mei 2020 onze activiteiten 6 weken te staken. Zoiets was ons nooit eerder overkomen, het voelde, net als bij iedereen, eng en onzeker aan. Maar thuishulpwerk kan nu eenmaal niet vanop afstand..’
‘Toen we in mei terug systematisch konden opstarten, was dat best een huzarenstukje’, gaat ze verder. ‘We moesten gefaseerd en systematisch te werk gaan, wat wel wat tijd vraagt. In eerste instantie moesten we in kaart brengen wie van onze thuishulpen we konden inschakelen. Dus belden we hen één voor één op, met de vraag of ze terug wilden en konden werken. Het was op dat moment nog niet verplicht door de RVA, en als mensen te bang waren of bijvoorbeeld geen opvang voor hun kinderen konden organiseren, mochten ze uiteraard weigeren, ‘ zegt Daphne.

‘We overliepen de veiligheidsmaatregelen met hen, luisterden naar hun noden en angsten, brachten de nodige formaliteiten in orde, … Als tweede stap hebben we onze klanten één voor één opgebeld met de vraag of ze al terug wilden samenwerken. Ook met hen overliepen we grondig de veiligheidsvoorschriften en vroegen hun schriftelijke goedkeuring. Ook van die kant waren er onzekerheden en vragen, en daar neem je dan ruim de tijd voor om die te beantwoorden.’
Een planning-puzzelwerk
‘Eén voor één iedereen terug opstarten, klinkt eenvoudiger als het is. We moe(s)ten met heel wat factoren rekening houden. Er waren heel wat klanten die wel graag terug poetshulp kregen, maar die niet aan de veiligheidsvoorschriften konden voldoen. Eén daarvan is immers het advies dat de klant en onze thuishulp best niet in dezelfde ruimte zijn als er gepoetst wordt. Bij veel gezinnen moesten zowel de man als de vrouw nog thuiswerken, en als er dan nog 2 à 3 kinderen van thuis uit school moesten volgen, werd het quasi onmogelijk om niet in dezelfde ruimte te zijn als de thuishulp.
We overliepen heel secuur alle veiligheidsmaatregelen via de telefoon, en ook nadien nog eens face to face én op papier. Wanneer onze thuishulpen hun mondmaskers, gel en handschoenen kwamen ophalen, herhaalden we nog eens de veiligheidsvoorschriften. We werkten (en nu nog steeds) enkel op afspraak en achter gesloten deuren in ons kantoor.’



De nieuwe golf opvangen
‘De zomer bracht verademing: iedereen werd flexibeler, en dat was een stap vooruit. De extra veiligheidsmaatregelen die wij toepassen bleven op zich hetzelfde, maar er konden meer mensen terug op locatie gaan werken, of ze konden zich beter organiseren qua opvang en woon/werkbalans.’, gaat Daphne verder. ‘Wat ook opvallend was, was dat we ondanks de pandemie weinig zieken hadden.’
‘De nieuwe opmars van Corona sinds september, begint nu bij ons voelbaar te worden. Waar we in de zomermaanden amper zieken hadden, krijgen we de laatste weken veel telefoon van positief geteste mensen, zowel bij onze klanten, als bij onze werknemers. Het plannen wordt nu opnieuw intensiever en moeilijker, omdat we rekening moeten houden met ziekte en quarantaine. We krijgen ook veel telefoontjes met vragen over hoe de quarantaine precies in zijn werk gaat. Maar we spelen hier altijd op safe en verwijzen door naar de huisarts of de covid-infolijn,’ vertelt Daphne, ‘de maatregelen veranderen voortdurend, en wij focussen ons op onze eigen veiligheidsvoorschriften en waken erover dat deze door iedereen worden nageleefd.’